RAZÍTKA

Co s RAZÍTKY, ví i to nejmenší dítě. Obtiskování obrázků nebo písmen a číslic jde ale využít i na procvičování učební látky nebo na rozvoj fantazie.

  • Ti nejmenší si vystačí s několika razítky a hromadou papírů. Doporučuju převléct do něčeho, čeho vám po skončení zábavy nebude líto :-)
  • Záleží, jaký druh razítek doma máte. Většina z nás ale mívá razítka obrázková. Se staršími dětmi tak můžete obyčejné razítkování povýšit na VÝTVARNOU nebo dokonce "SPISOVATELSKOU" ČINNOST. :-)
  • Vyberte si několik razítek, která natisknete na čtvrtku papíru. Pomocí pastelek nebo jiných výtvarných prostředků pak obrázkům dokreslíte pozadí.

    Slon, žirafa, lev, opice a další exotická zvířata se tak mohou octnout na saharské poušti (případně v zoologické zahradě), psovi, kočce či koníkovi můžete dokreslit farmu nebo travnatou louku, vláčkovým razítkům zas můžete "postavit" koleje.                       

  • Kromě zábavy samotné si tak děti při hře uvědomí, kde která zvířata žijí, která můžeme potkat společně (např. ta z Afriky se ve volné přírodě nikdy nepotkají s jihoasijským tygrem) a podobně.                               

  • Nejsou-li vaše děti příliš nadšené do tvoření, ale mají-li rády příběhy, popusťe uzdu fantazii a vymýšlejte spolu ty nejpodivnější, nejlegračnější a nejneuvěřitelnější.

    Obrázky na razítkách vám mohou být inspirací.     

    Můžete si razítka seřadit dle libosti sami, nebo si je vysypat náhodně z krabičky a postupně do příběhu zapojit jedno po druhém.

    Pro náročnější - pokud vám to přijde příliš jednoduché, můžete někoho druhého, aby vám razítka nějak zapeklitě poskládal.                       

  • Podobně jako plastelínu, lze i razítka využít k procvičování MATEMATIKY.
  • Pomocí razítek, která budou v matematice zastupovat jednotky, můžete zkusit sčítat, odčítat, násobit i dělit.
    Na papír napíšete (nebo necháte dle dovedností dítě, aby samo napsalo) početní příklad. Třeba 1 + 2 =.
    Dítě pak tiskne pod každou číslici počet obrázků - tedy pod jedničku otiskne jedno razítko a pod dvojku dvě.
  • Sčítání pak může probíhat klasicky (sečtením natisknutých obrázků), nebo tak, že si dítě otiskne 1+2 razítka i pod místo, na které pak dopíše číslicemi výsledek.

  • Podobně můžete postupovat i při jednoduchém násobení:

  • Díky tomu, že pro něj číslo není jen abstraktní, ale vidí pod ním konkrétní obrázky a jejich počet, je pro něj počítání nejen uchopitelnější, ale většinou i zábavnější.

    Pro starší děti - nemají-li vaše děti problém s abstraktními čísly a máte-li doma razítka právě s číslicemi, můžete si složitější početní příklady rovnou tisknout. Vsadím se, že i někteří náctiletí tohle zpestření uvítají.

  • Stejně tak můžete s prvňáčky procvičovat TVARY ČÍSLIC.

    Na papír jim tužkou nebo světlou pastelkou předkreslíte číslice a dítě má pak za úkol pomocí razítek každou z těchto čísic "obtáhnout". 

    I zde platí, že čím je učení zábavnější a interaktivnější, tím rychleji si děti učivo osvojí.

  • Máte-li doma razítka písmenková, můžete svému školákovi zpestřit jinak nudné diktáty z ČEŠTINY.
  • TIP NAVÍC

Pokud zrovna nemáte po ruce gumová razítka, sáhněte do spíže pro BRAMBORY. Rozkrojte je napůl a do jedné půlky zabořte vykrajovátko, podél kteréno nožíkem odkrojíte zbytek brambory. A razítko je hotové. 
POZOR! : Ujistěte se předem, že máte dostatečně velkou bramboru, aby se vám tam vykrajovátko vešlo celé.

Podobně můžete vyrobit poněkud menší razítka i z obyčejné gumy na gumování. 

Razítkování zdar!